Właściwe oświetlenie w rowerze to nie tylko kwestia wymagań i zasad ustanowionych prawnie, ale przede wszystkim sprawa bezpieczeństwa. Dowiedz się, jakie lampy są obowiązkowe w jednośladzie, a które zaleca się zamontować, aby zwiększyć poziom ochrony na drodze.
Obowiązkowe oświetlenie roweru – przepisy
W Polsce podstawowymi przepisami określającymi wymagania w zakresie oświetlenia w jednośladach są zasady wskazane w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 31.12.2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia.
Zgodnie z tą ustawą obowiązkowe wyposażenie roweru obejmuje:
– z tyłu przynajmniej jedno światło odblaskowe w czerwonym kolorze, o kształcie innym niż trójkąt;
– co najmniej jedno światło tylne pozycyjne czerwone;
– z przodu minimum jedno światło pozycyjne o barwie białej lub żółtej selektywnej.
W sytuacji, gdy niemożliwe jest sygnalizowanie skrętu ręką, w maszynie należy również zamontować kierunkowskazy.
Lampki rowerowe tylne i przednie trzeba zamocować na pojeździe na wysokości nie niższej niż 25 oraz nie wyższej niż 150 cm, mierząc od powierzchni drogi. To oznacza, że korzystanie np. z latarek-czołówek mocowanych do kasku jako jedynego źródła przedniego światła jest niewystarczające i niezgodne z przepisami.
Co istotne, według prawa światła pozycyjne oraz odblaski zamontowane w jednośladzie użytkowanym w ruchu drogowym muszą być widoczne w nocy dla każdego pojazdu poruszającego się po drodze publicznej z odległości przynajmniej 150 m.
Pamiętaj też, że w przypadku podpięcia do roweru przyczepki albo wózka, one również muszą zostać wyposażone w odpowiednie odblaski i oświetlenie.
Nakaz używania oświetlenia w rowerze
Przepisy stanowią również, kiedy konieczne jest używanie oświetlenia rowerowego. Należy więc obowiązkowo włączyć lampy:
– podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych, takich jak śnieg, deszcz i mgła;
– w trakcie jazdy przez tunel;
– od zmierzchu do świtu.
Jakie oświetlenie do roweru jest przydatne, choć nieobowiązkowe?
Poza obowiązkowym oświetleniem, warto też wyposażyć swój dwukołowy pojazd w dodatkowe światła. Najlepiej zdecydować się na profesjonalny, dobrej jakości zestaw lampek rowerowych, który obejmuje obligatoryjne rodzaje oświetlenia, a ponadto często zawiera przydatne, dodatkowe światła.
Warto też dokupić czołówkę montowaną na kasku. Oświetlenie to jest bardzo przydatne podczas jazdy na jednośladzie, ponieważ pozwala dobrze oświetlić drogę w każdym kierunku, w którym spojrzymy. To rozwiązanie, które sprawdzi się zwłaszcza podczas offroadowych, nocnych eskapad po górach, lasach albo innych traktach rowerowych.
Polecaną propozycją są także odblaski instalowane na szprychach kół oraz pedałach. Wybierz światła w kolorze żółtym samochodowym, który pozwoli skutecznie odbić światło reflektorów przejeżdżających aut. Z przodu roweru sprawdzi się też dodatkowy okrągły odblask w kolorze białym.
Oświetlenie rowerowe migające
Dopuszcza się, aby światła w rowerze były migające. Można więc zdecydować się na modele wyposażone w funkcję zmiany trybu pracy. Dzięki temu wydłużymy czas działania sprzętu, ponieważ opcja migania znacząco redukuje zużycie baterii oraz wydłuża jej czas funkcjonowania nawet 3-krotnie. Ponadto wybór tego rodzaju lampek pozwoli rozwiązać problem dopasowania właściwej mocy światła z tyłu i przodu maszyny.
Jak wybrać dobre oświetlenie rowerowe?
Wybór odpowiedniej jakości oświetlenia wpływa na bezpieczeństwo Twoje, jako użytkownika jednośladu, ale również innych uczestników ruchu. Światła nie tylko informują pieszych, motocyklistów, kierowców i innych rowerzystów o naszej obecności na drodze, ale też pomagają dostrzec, co znajduje się przed nami, z tyłu albo po bokach.
Dlatego też wybierając dobry zestaw lampek rowerowych, zwróćmy przede wszystkim uwagę na ich moc. Parametr ten powinien zostać dopasowany do przeznaczenia. To, jak jasno świeci lampka przednia, zależy w szczególności od terenu, po którym się zazwyczaj poruszamy. Innego typu świateł musi bowiem używać miłośnik kolarstwa górskiego, innego natomiast rowerzysta w mieście czy też fan przejażdżek po lesie. W przypadku wykorzystywania roweru w terenie zabudowanym wystarczający okazuje się poziom 100-200 lumenów dla lampek przednich, z kolei poza miastem odpowiedni wybór to 400-500 lumenów. Podczas tras w górach bądź lesie wybierzmy światło o mocy przynajmniej 800 lumenów. Jeśli chodzi natomiast o oświetlenie tylne, to optymalnym wyborem jest moc kilkudziesięciu lumenów.
Zwróćmy też uwagę na sposób montażu. Do wyboru mamy mocowanie gumowe, a także metalowe bądź z tworzywa sztucznego. Wszystkie metody mają swoje zalety. Najważniejsze jest, aby montaż był solidny i trwały.
Ważną kwestią podczas zakupu oświetlenia jest ponadto wybór sposobu zasilania. Możemy kupić światła na baterie jednorazowe płaskie, typu AA bądź AAA, jak również z akumulatorami litowo-jonowymi, które wymagają ładowania. Alternatywne rozwiązanie to prądnica rowerowa, czyli popularne dynamo mocowane w piaście, które wytwarza prąd podczas jazdy.